Bijna kwart Nederlanders kan niet zonder streamingdiensten

Uit een onderzoek is gebleken dat streamingdiensten onmisbaar zijn in het leven van bijna een kwart van de Nederlanders.

Een leven zonder streamingdiensten

De onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise heeft onderzoek gedaan naar een leven zonder favoriete series en films op streamingdiensten. Ondanks de stijgende kosten die veel streamingdiensten doorvoeren, blijft deze vorm van tv kijken populair: meer dan de helft van Gen Z (53%) en Millennials (56%) kijkt liever naar een streamingdienst dan de traditionele televisie. Het gemiddelde onder Nederlanders ligt met 33% veel lager.

A​lleen internet versus alles-in-1-pakket

Een groot gedeelte van de jongere generaties (45%) geeft hun geld liever uit aan streamingdiensten dan aan een tv-abonnement. Het gemiddelde van Nederlanders staat op 28%. Deze jongeren sluiten ook vaker alleen een internetabonnement af. Dit in tegenstelling tot de oudere generaties, die nog altijd gaan voor een alles-in-1-pakket. Het gaat om zo'n 58% van Generatie X en 79% van de Babyboomers.

Lees ook:

Een abonnement voor internet en tv blijft vooralsnog het populairst onder Nederlanders. Hans de Kok, directeur van Pricewise, ziet toch dat tijden veranderen:

Waar we vroeger na het eten de tv aanzetten, klappen we nu onze laptop open of streamen we series en films van onze favoriete streamingdienst naar de tv. Hiervoor heb je alleen internet en een streamingabonnement nodig. Met de komst van al deze diensten zien we dat een internet only-pakket de laatste jaren sterk toeneemt in populariteit, vooral onder de jongere generaties. Zij hebben geen zin meer in tv-reclames en zijn niet graag gebonden aan een vast kijkschema. Dat bepalen zij liever zelf. Een vaste telefoonlijn hebben zij al helemaal niet meer nodig.

Streamingdiensten stapelen

Volgens De Kok stapelen al die kosten voor streamingdiensten zich snel op. “Er zijn tegenwoordig zoveel streamingdiensten: van Viaplay tot NPO plus en van Videoland tot het populaire Netflix. Allemaal met unieke content en rond de 5 tot 15 euro per maand. We zien dat een gedeelte van de jongeren vaak voor één specifieke serie een abonnement afsluit. In tegenstelling tot een tv-abonnement zit je hier niet een jaar aan vast en kun je het makkelijk opzeggen. Dat moet je dan alleen niet vergeten.”