HBO Max introduceert ‘Pauze Ad’: reclame verschijnt wanneer je stopt met kijken

HBO Max introduceert ‘Pauze Ad’: reclame verschijnt wanneer je stopt met kijken
Tom van Stam,

Wie even op pauze drukt tijdens een film of serie op HBO Max, kan voortaan een passende reclame te zien krijgen. De streamingdienst is volgens Emerce na Videoland de tweede partij die de zogenoemde Pauze Ad inzet – een nieuwe advertentievorm ontwikkeld door het Nederlandse Ad Alliance.

Het werkt simpel: wanneer je een programma onderbreekt, verschijnt een statische afbeelding met een reclame die aansluit bij het moment of de sfeer van wat je kijkt. Denk aan een reclame voor tissues tijdens een tranentrekker of kerststollen bij een decemberfilm. De advertenties zijn stilstaand en dus geen video’s, zodat ze niet storend aanvoelen.

HBO Max Is Chaotic And A 'Failed Opportunity' According To Analysts

De Pauze Ad wordt alleen getoond aan abonnees met het ‘basis met reclame’-abonnement van HBO Max. Heb je een hoger abonnement, dan hoef je je vooralsnog dus geen zorgen te maken. Volgens Ad Alliance is dit type reclame populair onder adverteerders, juist omdat het inspeelt op het belevingsmoment van de kijker in plaats van dat het hem of haar onderbreekt.

Ad Alliance – onderdeel van RTL Nederland – is het grootste advertentienetwerk van Nederland en verkoopt reclame voor tv, online platforms en streamingdiensten. De organisatie ontstond in 2020 na een fusie van de salesactiviteiten van RTL, BrandDeli, Adfactor en Triade Media.

De ontwikkeling van dit soort innovatieve advertentievormen gebeurt binnen Team Early, een groep binnen Ad Alliance die adverteerders en mediabureaus vroegtijdig betrekt bij nieuwe ideeën. Naast de Pauze Ad test het team vanaf 10 november ook de zogenoemde Split Screen Ad bij RTL Boulevard. Hierbij verschijnt reclame naast het programma in plaats van er tussendoor. Afhankelijk van de resultaten wordt bepaald of de functie breder wordt uitgerold.

Tegelijkertijd kondigde Ad Alliance meer nieuwe digitale advertentieproducten aan, waaronder Dynamic Ad Replacement (DAR) op de livestream van RTL 4 en de Videoland Play Ident. Met DAR kunnen tijdens livestreams verschillende reclames aan verschillende kijkersgroepen worden getoond, terwijl de Play Ident merken de kans biedt om als eerste zichtbaar te zijn in een reclameblok.

Met de toevoeging van de Pauze Ad zet HBO Max opnieuw een stap richting een meer gepersonaliseerde, maar ook subtiele vorm van reclame binnen streamingdiensten – iets wat adverteerders én kijkers mogelijk beter kan bevallen dan de klassieke onderbrekingen. Opvallend, want hiermee begint streaming steeds meer te lijken op de traditionele vorm van televisiekijken.