Analyse: Hoe memes middelmatige films als Bird Box redden van de ondergang

Als je de afgelopen maand actief bent geweest op social media, ben je vast en zeker iets over Bird Box tegengekomen. Deze thriller heeft voor een recordaantal streams (inmiddels meer dan 80 miljoen) op Netflix gezorgd, terwijl de film aardig wat slechte kritieken krijgt. Hoe komt het dan dat zo'n film toch zo populair wordt?

Via Twitter.

Recenties van Bird Box zijn hard en koudbloedig. De film krijgt op Rotten Tomatoes een score van 64% op de Tomatometer. De audience score ligt met 62% zelfs lager. In reviews wordt gezegd dat de film "geforceerd aan elkaar geschroefd is", "klontert", "emotie mist" en "te vergeten" is als je hem vergelijkt met andere horrorfilms die in 2018 uitkwamen. In een recensie in The Guardian stond: "Deze personages voelen zó samengepropt en onderschreven, dat ze nauwelijks wat toevoegen." Deze film mist hiernaast ook nog originaliteit, omdat hij enorm vergelijkbaar is met A Quiet Place.

Via Twitter.

Netflix Original

Bird Box is een Netflix Original, wat betekent dat de film direct op de releasedatum op Netflix te zien is en niet eerst in de bioscoop draait. Netflix is op een missie om te laten zien dat de dienst de productiecyclus van een Hollywoodstudio op de kop kan zetten. En alhoewel de streamingdienst in 2018 met een aantal zeer vermakelijke projecten, zoals als de Oscar-kanshebber Roma en To All The Boys I've Loved Before, kwam, is kwaliteit in het streamingtijdperk meer irrelevant dan het ooit geweest is (via The Ringer).

Maar, hoe komt het dan dat Bird Box zo populair is geworden, ondanks de slechte kritieken en het feit dat de film anders onopvallend geweest zou zijn?

Memes

Een belangrijke factor hiervoor is timing. Bird Box kwam op 21 december uit, rond de tijd dat kerstvakanties beginnen. Mensen hebben rond die tijd dus meer vrije tijd om even lekker op de bank te ploffen en Netflix aan te zetten. Deze mensen zagen op de home-pagina van Netflix gelijk een haast schermvullende advertentie van de film, met een autoplay-preview en het feit dat niemand minder dan Sandra Bullock in de film speelt.

En dit is nog niet alles. De diverse, overvolle cast, slimme releasedatum, SEO-vriendelijke naam en grappige stills uit de film van mensen met blinddoeken om hebben voor een enorme meme-aantrekkelijkheid gezorgd (via The Ringer). Bird Box-memes doken overal op social media op. Dit zorgde ervoor dat mensen serieus overwogen om de film te gaan kijken. Mensen wilden de memes begrijpen en voelden angst om niet mee te kunnen praten. En ik moet eerlijk toegeven, hier behoor ik zelf ook bij.

Via Instagram.

Het record van beste debuut ooit op Netflix staat nu op de naam van Bird Box, maar uit een Nielsen-rapport is gebleken dat maar 26 miljoen van alle 45 miljoen kijkers de film heeft afgekeken. Het is belangrijk om hierbij te vermelden dat één view pas telt als een account de film voor 70% heeft gezien, aldus een Netflix-woordvoerder. Wat hieruit op te vatten is, is dat het merendeel van de mensen die de film hebben gekeken (en waarschijnlijk dus niet af hebben gekeken), de film puur keken om de gespreken en memes online te kunnen begrijpen.

Hollywood heeft geleerd dat memes een effectievere marketingtechniek dan welke vorm van advertentie dan ook is, merkt The Ringer op. Als een film of serie toegankelijk is voor het grote publiek en deze film of serie positief beoordeeld wordt, kan een meme positief zijn voor deze film/serie.

Naar verluidt heeft Netflix hier enorm op ingespeeld. Metro Times zegt dat er een theorie rondgaat dat Netflix neppe Twittergebruikers of bots betaalt/gebruikt om memes van de film online te verspreiden. Op Twitter dook er een video op waarin je zag hoe iemand door de accounts van degenen die deze memes verspreidden zag klikken. Hieruit is gebleken dat deze accounts nog maar kort bestaan en dat ze weinig volgers en tweets hebben. Vrij merkwaardig…

Via Twitter.

Deze claims worden vooralsnog ontkent door Netflix.

De Bird Box challenge

Netflix heeft in december een aantal Twitch-gamers, waaronder Leo Stevenson van PowerUp!, benaderd en een challenge voorgesteld om hun favoriete game geblindoekt te spelen. Als gevolg hiervan namen vele YouTubers en andere social media-creators de challenge over en gingen ze allerlei (gevaarlijke) dingen doen met een blinddoek om. YouTube-ster Morgan Adams deed bijvoorbeeld een 24-hour Bird Box challenge, welke inmiddels al meer dan drie miljoen weergaven heeft. Netflix heeft gereageerd op deze challenge in een Twitterbericht:

Via Twitter.

"Het is bijna alsof ze het nóg viraler hebben gemaakt met dit bericht", merkt Nina Amjadi, directeur van North Kingdom, op. "Ze zeiden niet dat ze moesten stoppen. Het was meer van 'Hey, wees voorzichtig, maar blijf doorgaan, want het brengt onze film heel goed op de markt'".

Iedereen kan het zien

Een andere belangrijke factor voor de populariteit is het feit dat iedereen de film op Netflix kan bekijken. Bird Box heeft één week in de bioscoop gedraaid, maar hier werd de film R-rated voor geweld, taal, bloederige beelden en beknopte seksualiteit. Als de film dus in de bioscoop was uitgekomen, in plaats van op Netflix, dan was het publiek dus beperkter geweest, aldus The Guardian.

Verder leert Netflix uit het verschil tussen de reacties van critici en het publiek, dat als films goed neergezet worden, ze volgens het medium kritiek-proof kunnen zijn.

Bij veel Netflix Originals krijg je het gevoel alsof ze even snel op het platform gedumpt worden en al snel in de eindeloze lijst met films verdwijnen. Bij Bird Box was dit anders. Netflix heeft de film gepromoot alsof het een bioscoopfilm is. Dit heeft ervoor gezorgd dat de film langer bij de mensen blijft hangen.

Met films als Velvet Buzzsaw met Jake Gyllenhaal, The Irishman met Robert De Niro en Al Pacino en Panama Papers met Maryl Streep en Gary Oldman verwacht Netflix dat 2019 haar grootste jaar ooit zal worden. Als Netflix dezelfde strategieën als bij Bird Box gebruikt, kan de dienst dit jaar zelfs een serieuze concurrent voor grote bedrijven als Disney en Warner Bros. worden.

YOU

45 min

Releasejaar: 2019

Crime | Drama | Romance | Thriller

Trailer & info
Elite

60 min

Releasejaar: 2018

Crime | Drama | Thriller

Trailer & info
Bird Box

124 min

Releasejaar: 2018

Drama | Horror | Science Fiction | Sci-Fi | Thriller

Trailer & info