Netflix-Recensie: The Highwaymen

Netflix dipt hun tenen in de jaren '30-sfeer rondom Bonnie & Clyde. Wordt dit een titel die je moet bingen of skippen? Wij mochten 'm alvast checken en hebben hier de conclusie voor je.

The Highwaymen

Het verhaal van bankrovers Bonnie & Clyde ken je als het goed is van voor naar achter. De twee waren actief tussen 1932 en 1934 en waren verantwoordelijk voor tientallen overvallen, moorden en andere misdaden. De twee waren ook geliefden van elkaar, waardoor Hollywood het concept van de bankrovers flink heeft geromantiseerd en tot in den treure heeft verfilmd. Wat we nog niet eerder zagen is het verhaal van de Texas Rangers die de twee moordenaars wisten te stoppen. Hier springt The Highwaymen in op een gemis, maar het resultaat is wisselvallig.

In de hoofdrollen zien we veteranen en voormalig Texas Rangers Frank Hamer (Kevin Costner) en Maney Gault (Woody Harrelson). Nadat Bonnie Parker en Clyde Barrow een zeer gewaagde en brutale ontsnapping uit een gevangenis orkestreren, worden de autoriteiten ongeduldig - ze willen die criminelen stoppen, dood of levend. Deze speciale taak wordt gegeven aan speciale agenten. De Texas Rangers zijn te tijden van deze film stopgezet, maar gouverneur Ma Ferguson (Kathy Bates) ziet nu ook in dat er geweld nodig is. Bates is een actrice van het hoogste niveau, maar helaas worden haar talenten slechts minimaal benut in deze film.

De twee Rangers zijn oude rotten in het vak; gepensioneerde gunslingers die wat roestig zijn geworden. Ook zijn ze oude bekenden van elkaar, hoewel we in de film niets te zien krijgen van de vroegere avonturen van de twee. Ze halen wel de ene na de andere anecdote aan, maar echt meeleven met hun oude avonturen kunnen we niet. Hamer en Gault zijn twee norse en doorgewinterde politiemannen met een intrigerend verleden, maar helaas wil de chemie nergens lekker werken.

The Highwaymen is een blik op het verleden, een blik die meesterlijk wordt neergezet. De gehele film heeft een heerlijke jaren '30-sfeer, met oude auto's, toepasselijke kleding en stoffige wegen in het hart van Texas en omgeving. De film druipt met sfeer, vooral wanneer de twee Rangers de armere gebieden van Texas doorkruisen. In een van de vele lange scènes in deze film waan je je in het zuiden van de Verenigde Staten van die tijd. Het is daarom erg jammer dat het tempo van de film zo ontzettend laag ligt, wat ervoor zorgt dat The Highwaymen met een sisser afloopt - wat je niet verwacht bij een film van dit kaliber.

The Highwaymen

The Highwaymen is een trage film. Ontzettend traag zelfs, tot het punt dat de film een dikke drie kwartier te lang lijkt, met een loopduur van 2 uur en een kwartier. Hierdoor zijn de scènes met actie dun verspreid over de film, met hier en daar een hoogtepunt tussen de meer timide scènes in. Een gespannen auto-achtervolging tussen de Rangers en Bonnie & Clyde weet wel indruk te maken, maar snel hierna zakt het tempo weer terug tot de snelheid van een langzaam kabbelend beekje. Wanneer je tijdens een film te vaak de neiging krijgt op je telefoon te kijken (we zitten immers thuis op de bank) en je na het checken van je telefoon niet het idee hebt veel te hebben gemist, weet je dat er met het tempo van de film iets mis is.

Wie hoopt door The Highwaymen meer te weten te komen over de motieven van de beruchte Bonnie & Clyde, komt bedrogen thuis. Op een zinnetje of twee na hebben de twee zelfs helemaal geen tekst in deze film, wat toch opmerkelijk is. Filmmaker John Lee Hancock (The Founder, The Blind Side) wilde Hamer en Gault duidelijk neerzetten als de 'unsung heroes' van de Bonnie & Clyde-affaire. Hij neemt hier zelfs enige artistieke vrijheid met het verhaal rondom de twee bandieten. De zogenaamde koelbloedigheid van Bonnie Clyde zou nooit bewezen zijn en misschien zelfs volledig gebaseerd zijn op een foto waarop ze jolig poseert met een sigaar in de mond.

Ook de dood van Bonnie & Clyde wordt met veel bombarie getoond in deze film, met daarbij de expliciete boodschap dat de Texas Rangers reageerden uit zelfverdediging en ze de twee bankrovers uitgebreid de tijd gaven om zich over te geven. Ook dit is nooit bewezen. Het neermaaien van Bonnie & Clyde wordt met zoveel overdreven shots getoond dat het geweld hier te sterk in contrast staat met de rest van de film. Buitensporig en onnodig, zelfs voor de roekeloze gunslingers die hier worden neergezet.

Conclusie

Netflix zet met The Highwaymen een boeiend staaltje geschiedenis neer, maar wie op zoek is naar meer dan alleen een mooi uiterlijk komt bedrogen uit. Dat deze film op Netflix verschijnt is ook op z'n zachtst gezegd apart, de streamingdienst is toch vaak bedoeld voor de snellere, makkelijker behapbare content. Met een film als deze zullen een hoop mensen afhaken, gezien er echt lange periodes niks gebeurt. Dan zijn er toch een hoop andere titels die we sneller zouden aanbevelen. Ben je nou echt fan van het jaren '30-stijltje dat rondom de twee bankovervallers wordt neergezet, dan zou je The Highwaymen nog kunnen overwegen. Voor de gemiddelde streamer zouden we deze film afraden.

The Highwaymen: Bingen Of Skippen?

Wij adviseren: Skippen.

The Highwaymen is vanaf 29 maart te zien op Netflix.