Preview: The Punisher Seizoen 2

Marvel's The Punisher krijgt een tweede seizoen, waarvan we alvast de eerste twee episodes konden checken. Dit is wat we vonden van deze serie, die eigenlijk al is gecanceld voor het seizoen uit is.

Er is een bittere strijd gaande in de wereld van streamingdiensten. Zoals altijd het geval is bij oorlogen, vallen ook hier de nodige slachtoffers. Diensten als Netflix, Disney HBO en meer vechten om uitzendrechten van films en series en voor veel van deze diensten wordt 2019 een toonaangevend jaar. Zo komt Disney met Disney+, waarop álle content van Disney moet verschijnen. Hierdoor vielen vorig jaar al enkele slachtoffers, met name op Netflix.

Omdat Disney actief bezig is met het terughalen van alle licenties die ze afgelopen tijd hebben uitgehuurd, werden Marvel/Netflix-series als Daredevil, Luke Cage en Iron Fist al gecanceld. Disney is immers ook de eigenaar van Marvel en daarmee ook alle Marvel-titels. De series krijgen waarschijnlijk ook geen toekomst op Disney+, ze zijn net wat te bloederig en actierijk voor het nette uiterlijk van Disney.

Dit zorgt ervoor dat Marvel's The Punisher zich in een ongemakkelijke positie bevindt - de serie is officieel nog niet stopgezet, maar het is haast gegarandeerd dat het na dit seizoen ook einde verhaal is voor Frank Castle. Dat zorgt dat het kijken van seizoen 2 een aparte gewaarwording is, een bitterzoete binge-sessie van een ijzersterke serie die ten dode opgeschreven is.

Laten we alvast één van je zorgen wegnemen: voor zover we hebben gezien is The Punisher seizoen 2 ouderwets hard. De makers hebben zich in ieder geval niet uit het veld laten slaan en een afgeraffeld seizoen ingeleverd, hoewel je je af gaat vragen in hoeverre ze op de hoogte waren van de misère die het Marvel/Netflix-universum te wachten stond. We kregen een kleine preview van Netflix en mochten alvast de eerste twee episodes van dit gloednieuwe seizoen checken.

Nee, Frank Castle mept nog net zo hard als in seizoen 1 - misschien nog wel harder. Na de gebeurtenissen uit seizoen 1 - waarin hij wordt verraden door een van zijn beste vrienden en op zoek gaat naar wraak voor de moord op zijn gezin. Seizoen 1 was geweldig, zo meldden we toentertijd ook in onze bevindingen. Dit tweede seizoen speelt zich enige tijd later af. Frank leeft een geïsoleerd bestaan en rijdt van motel naar motel, nog altijd even nukkig en kort van stof.

Het duurt natuurlijk niet lang voor hij betrokken raakt bij een flinke dosis geweld. Wanneer hij barmhartig probeert een jongedame te redden van de gewisse dood, wordt hij het doelwit van een malafide groep huurmoordenaars. De eerste twee afleveringen fungeren nog grotendeels als een opbouw naar het grotere geheel, maar ook hier barst de actie al volop los. Al in episode 1 gooit Frank mensen met hun hoofd door wasbakken en vloeit het bloed rijkelijk. Als je de actie in seizoen 1 bevredigend vond, ga je het ook dit seizoen naar je zin hebben. In tegenstelling tot een Iron Fist of The Defenders, is de actie in The Punisher gegrond en realistisch. Er vliegen hier geen ninja's maar kogels door het beeld - zo zien we het graag.

Billy Russo (Ben Barnes) heeft seizoen 1 niet zonder kleerscheuren overleefd. Nadat hij zijn oude marinemaatje Frank Castle verraadt, rekent deze laatstgenoemde met hem af door zijn gezicht meermaals door een gebroken spiegel te beuken. Er blijft weinig over van Russo's gezicht, waardoor hij de eerste paar afleveringen van seizoen 2 met een masker op in het ziekenhuis ligt. Uiteindelijk zal hij zichzelf Jigsaw gaan noemen, wat een bekende bad guy is uit de Punisher-stripboeken.

Het verwarde, psychotische aspect van het eerste seizoen zal in vol ornaat terugkeren. Het is deze keer niet Frank die last heeft van zijn posttraumatische stress - hoewel hij nog steeds niet helemaal genezen is van zijn nachtmerries. Het zal je niet verrassen dat Billy Russo niet helemaal hersteld is van de vele wonden, zowel fysiek als mentaal, die Frank hem heeft toegebracht. Zijn gezicht ligt in de puin en hij heeft last van geheugenverlies. Dit laatste wordt iets te vaak ingezet als makkelijke verhaalvertelling, maar in de eerste twee afleveringen blijft Billy's herstelproces interessant.

Voor zover we hebben kunnen zien in de twee afleveringen die we kregen, wordt ook seizoen 2 van The Punisher weer een must watch op Netflix. Van de actie tot het acteerwerk, alles is van hetzelfde torenhoge niveau als Daredevil. Jon Bernthal zal helaas niet terugkeren in zijn rol, als de voorgaande series enige indicatie zijn. De rol is hem op het lijf geschreven, dus het is zeker zonde dat we hem niet terugzien. The Punisher is een van de vele slachtoffers van deze 'streamingoorlog', een serie die ten dode is opgeschreven. We kunnen niet wachten om gepast afscheid te nemen wanneer vrijdag het hele seizoen uitkomt.

Marvel's The Punisher seizoen 2 komt vrijdag 18 januari in z'n geheel uit op Netflix.

The Punisher

Releasejaar: 2017