Review Narcos: Mexico - Wederom een hoogtepunt

Een nieuw land. Een nieuw kartel. Een nieuw imperium. Narcos: Mexico.

In het vierde seizoen van Narcos verlaten we de jungle van Colombia, waar het imperium van Pablo Escobar en de Gentleman of Cali ons drie seizoenen lang in de greep hielden. Het verhaal, dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen, was meeslepend en smaakte naar meer. De setting van het Colombia uit de jaren '80 en '90, toen de War on Drugs door president Nixon was uitgeroepen, voelde authentiek aan en dit werd versterkt door de toevoeging van echte beelden uit die tijd. Zo nu en dan werden er in de serie echte beelden uit die tijd getoond, waardoor de werkelijkheid en de serie met elkaar versmolten. De manier waarop Narcos is gefilmd en hoe je door een verteller door het verhaal heen wordt geleid, vind ik meesterlijk. En dan heb ik het nog niet eens over het fantastische acteerwerk gehad.

Netflix heeft de lat hoog gelegd en wie de lat hoog genoeg legt, kan er gemakkelijk onderdoor. Gelukkig kiest Netflix de moeilijke weg en weet het mijn verwachtingen wederom te overtreffen. Nadat ik het privilege kreeg om de eerste 5 afleveringen te mogen zien, kan ik melden dat Narcos: Mexico staat als een huis. Hoewel ik het zien van de eerste 5 afleveringen net een privilege heb genoemd, is het tegelijkertijd een verschrikkelijke pijniging, aangezien ik toen nog twee dagen moest leven met die knagende cliffhanger van aflevering 5.

Verrassing

Want Narcos: Mexico is spannend, heel spannend. Spannender nog dan de eerdere seizoenen. De reden daarvan ligt hem vooral in mijn voorkennis. Ter verduidelijking, de eerste twee seizoenen van Narcos gingen over de grootste, beruchtste druglord ter wereld, Pablo Eskobar, ook wel The King of Cocaine genoemd. Hoewel ik dat verhaal fantastisch vond, was het hier en daar ook wel voorspelbaar. Ik wist namelijk al dat hij een van de rijkste mannen ter wereld zou worden, dat hij vele aanslagen zou plegen, dat hij in de politiek heeft gezeten en dat hij zijn eigen gevangenis heeft laten bouwen. Dit nam een deel van het verrassingselement bij me weg. In Narcos: Mexico daarentegen, heb ik die voorkennis totaal niet. Ik heb geen idee wat me te wachten staat en waar de serie naartoe wil.

De held van de serie, DEA-agent Javier Peña, gespeeld door Pedro Pascal, draagt zijn heldenstatus in het vierde seizoen af aan een andere Peña, of eigenlijk Kiki Camerena, die gespeeld wordt door de acteur Michael Peña. Kiki is werkzaam bij de DEA en wordt geplaatst in Mexico. Hij heeft daar de haast onmogelijke taak om de kip met de gouden eieren te slachten. Die spreekwoordelijk kip is Miguel Ángel Felix Gallardo, gespeeld door Diego Luna. Felix is een ex-politieagent wiens doel het is om de machtigste Narco-baas ter wereld te worden, maar het kat-en-muisspel tussen hem en de DEA zal het hem niet gemakkelijk maken.

Peña of Peña

Hoewel Pedro Pascal mijn favoriete acteur van het voorgaande seizoen was, kan ik wel zeggen dat Michael Peña niet veel voor hem onder doet. Dit geldt overigens voor de gehele cast, Netflix is er zeer goed in geslaagd om een flink rijtje aan schurken te casten die er precies zo uitzien als dat je van een Druglord zou verwachten. Het acteerwerk is wederom fenomenaal uitgevoerd in die karakteristieke scènes van Narcos. Die oorzaak-gevolgformule werkt gewoon goed en blijft verrassend. Een voorbeeld hiervan is: iemand wordt doodgeschoten – er wordt wraak genomen. Dit voorbeeld komt veelvuldig voor in Narcos, je kunt je klok er op gelijk zetten, maar toch weten ze mij telkens weer te verrassen met de manier waarop het wordt uitgespeeld.

Sommigen spreken over Narcos: Mexico, anderen noemen het Narcos seizoen 4. Wat past beter? Er is namelijk wel het een en ander veranderd in Narcos. Even opsommend wat er allemaal is veranderd: Nieuw land, een nieuw kartel, een andere cast en zelfs andere drugs. Als je dit rijtje ziet, denk je misschien dat het een compleet andere serie is en dat klopt ook wel, Netflix heeft zelf besloten dat het Narcos: Mexico gaat heten en als afzonderlijke serie beschouwd moet worden. Toch is er genoeg te zeggen over die andere benaming, Narcos: Seizoen 4. De manier van filmen, het brute geweld, de onophoudelijke jacht van de DEA, de klassieke Narcos oneliners en zelfs die geweldige soundtrack is precies zoals we dat kennen. Als je de serie die geheel in het teken staat van geld, macht, drugs en geweld, in een typische Narcos-oneliner zou samenvatten, dan is er eigenlijk maar ding waar het in Narcos om draait: Plata o Plomo.

Of je het nou Narcos: Mexico of Narcos: Seizoen 4 noemt, dat maakt in principe niet veel uit. Het is een Narcos-serie en dat merk je aan alles. De nieuwe locatie, cast, en verhaallijn is juist erg verfrissend. Al met al kan ik halverwege het seizoen al concluderen dat dit een succes is, en dat is in mijn geval veelzeggend, aangezien ik dat in het eerste seizoen van Narcos nog niet kon zeggen bij aflevering 5. Dit seizoen bevat de meeste verrassingen en bizarre plottwists, die iedereen voor zichzelf zou moeten ervaren.

Narcos: Mexico

50 min

Releasejaar: 2018