ADV: Hoe zorgt Netflix er voor dat al haar servers blijven werken?

Heb je wel eens meegemaakt dat je lekker een serie op Netflix aan het kijken bent en er opeens een storing is? Dat is heel vervelend, maar komt gelukkig niet al te vaak voor in Nederland. Mocht er een storing zijn dan is het altijd handig even te checken of het aan Netflix ligt of aan je eigen internet. Netflix doet er namelijk alles aan om de servers naar behoren te laten werken. Dat neemt niet weg dat er in het verleden wel eens storingen zijn geweest.

Serverproblemen voorkomen

Bij webhosting is er sprake van het delen van een server door meerdere gebruikers. Netflix maakt geen gebruik van shared webhosting, maar van eigen servers en heeft de werking van de servers natuurlijk als prioriteit. Als er zich een probleem voordoet met de server komt het voor dat mensen geen gebruik van de dienst kunnen maken. Dat komt bijvoorbeeld doordat er ineens een piekmoment is, waardoor de server overbelast raakt. Netflix doet er alles aan om de pieken op te vangen, zodat de servers naar behoren werken en de streaming service beschikbaar is. Een foutmelding is een van de soorten storingen die optreden bij diensten die met internet gestuurd zijn. Een ander soort storing is dat er geen verbinding valt te maken.

Terugschakelen beeldkwaliteit

Het is bij een groot aantal gebruikers wel eens voorgekomen dat de beeldkwaliteit ineens minder was. Als er sprake is van piekmomenten dan heeft de videodemand-dienst andere beeldkwaliteiten achter de hand. Er vindt dan als het ware automatisch een terugschakeling plaats van de beeldkwaliteit. Door deze toepassing is er eveneens sprake van een automatisch lager dataverbruik. Een lagere beeldkwaliteit vereist namelijk minder data. Daardoor is de server toch in staat om piekmomenten goed te verdragen.

Heb je te maken met een Netflix storing?

Het is vervelend als je met een storing te maken krijgt als je net in een spannende film zit. Of als je een film wilt kijken en er is geen verbinding te maken. Indien blijkt dat er geen algemene storing is, dan is er een ander probleem. Bijvoorbeeld met je eigen internetverbinding. Probeer Netflix dan eerst nog een keer te starten en lukt dat niet dan doe je router even uit een weer aan. Nog geen verbinding en geen algemene storing? Probeer dan de televisie met een kabel aan te sluiten op het modem. Overigens heeft Netflix een helpcentrum beschikbaar om problemen op te lossen. Daar staat ook informatie over actuele storingen.