Netflix zegt dat het uit principe nooit reclames zal tonen

Netflix zal geen reclame tonen op de streamingdienst, daar is het niet in geïnteresseerd omdat het een nadeel zou vormen en concurrenten zou bevoordelen.

Geen concurrentie

Reed Hastings, topman bij Netflix, zei dat Netflix nooit reclame zal vertonen op de dienst omdat het niet in het voordeel is van het bedrijf, via emerce.nl.

“Google, Facebook en Amazon doen online reclame heel goed, dat kan omdat ze data van allerlei bronnen samenvoegen en zo de perfecte consument voor adverteerders vinden”, zei Hastings tijdens een uitleg bij de financiële cijfers.

reed hastings

Als Netflix ook zoiets zou willen, moet het 'flinke investeringen' doen en de focus veranderen van het maken van goede content naar het vinden van de ideale adverteerders voor de consumenten. “We zouden tussen de vijf en de tien miljard moeten verzamelen, dat is een flinke uitdaging”, aldus Hastings.

reed hastings geen reclame netflix

De conclusie is dus dat Netflix het niet ziet zitten om de concurrentie aan te gaan met de techbedrijven zoals Facebook of Google. Het verdienmodel is gewoonweg niet bedoeld voor adverteerders, de inkomsten van Netflix komen binnen via abonnees die goede content willen zien en dat op een toegankelijke manier kunnen. “We hebben geen nadeel tegenover een Amazon of Facebook omdat we niet moeten concurreren met die bedrijven”, besluit Hastings.